Før reisen
Forbered deg på reisen
Nedenfor finner du all den nyttige informasjonen du trenger for å forberede deg på din båtreise.
Passasjerer uten kjøretøy må kunne bære sin egen bagasje og er ansvarlige for å frakte bagasjen fra terminalbygningen til skipet og omvendt.
Passasjerer med kjøretøy har ikke tilgang til bildekket under reisen, så du må ta med deg det du trenger under reisen når du forlater bilen.
Hvis du har spesielle bagasjebehov, ta kontakt med oss på forhånd for å unngå skuffelse.
Alle personlige eiendeler som blir funnet på skipene våre eller i havnene, sendes til våre hittegodskontor på land, der du kan hente dem. Vi tar kontakt med passasjer som har navn eller telefonnummer på eiendelene sine.
Eiendeler funnet om bord tas vare på i 3 måneder før de blir donert til veldedighet.
Hvis du har mistet eller feilplasserte personlige eiendeler under en reise, ta kontakt med oss:
- København – Oslo: varemodtagelsen@dfds.dk
- Dover – Dunkirk/Calais: lost.propertydover@dfds.com
- Newcastle – Amsterdam: lostuk@dfds.com
- Newhaven – Dieppe: newhaven-dieppe@dfds.com
Mindre verdisaker kan oppbevares i våre safer om bord under reisen. Vær oppmerksom på at DFDS ikke kan holdes ansvarlig for mistede eller stjålne eiendeler. Alle verdisaker bør være sikkert låst inne i kjøretøyet eller oppbevares på deg til enhver tid. Ikke la bagasje stå uten tilsyn.
I nærheten av land vil mobiltelefonen være koblet til det vanlige nettverket ditt hvis det er tilgjengelig. Ute på havet er mobilkommunikasjon mulig ved bruk av satellitteknologi ved internasjonal roaming. Tilgjengeligheten av denne tjenesten er avhengig av mobilnettverket og abonnementet ditt.
Verken DFDS eller dets satellittleverandør fastsetter tariffer for bruk av denne tjenesten. De endelige kostnadene på mobilkontoen din bestemmes av mobiloperatøren din. Det er viktig at du tar kontakt med mobilnettverksleverandøren for å bekrefte relevante internasjonale roamingtariffer før bruk.
Det er ditt eget ansvar å overholde alle pass-, visum- og helseforskrifter som er gjeldende under hele reisen med oss, eller i løpet av eventuelle andre tjenester som vi yter for deg. Passasjerer med ugyldig eller utilstrekkelig reisedokumentasjon vil bli vist bort ved innsjekking. Vi påtar oss intet ansvar for konsekvensene, og du vil ikke være berettiget for refusjon.
Oppgitte for- og etternavn på reisende må være identiske med navnene i passet. Vi gjør deg i tillegg oppmerksom på at et fysisk pass er det eneste gyldige legitimasjonsbeviset som gjelder internasjonalt.
Vi gjør oppmerksom på at Digitalt førerkort (førerkort-app), bilde av pass og bilde av ID ikke er gyldig som ID.
Oslo–Frederikshavn–København
Nordiske statsborgere:
Alle nordiske statsborgere over 16 år må ha med gyldig legitimasjon i form av fysisk pass eller fysisk skandinavisk førerkort. Barn under 16 år som reiser med foreldrene trenger ikke ta med egen legitimasjon, så lenge foreldrene har med seg riktig legitimasjon. Politiet oppfordrer likevel barn som har pass eller annen legitimasjon til å ta med legitimasjon, da det både forkorter ventetiden og letter kontrollen.
Ikke-nordiske statsborgere:
Alle ikke-nordiske statsborgere, uansett alder, må ha med fysisk pass. Hvis du ikke tar det med deg, vil du bli avvist ved innsjekk. Barn uten nordisk statsborgerskap må også ha med fysisk pass.
Schengen-borgere:
Borgere fra et Schengen-land må fremvise enten fysisk pass eller fysisk nasjonalt ID-kort med bilde.
Amsterdam-Newcastle
Alle reisende må ha gyldig fysisk pass. Dersom gyldig fysisk pass ikke medbringes, vil du bli nektet ved innsjekk. Utenlandske statsborgere må selv sjekke om visum kreves for innreise til England.
Aldersgrense
Barn og unge under 18 år
Båtreiser (ikke tur/retur med samme skip):
På en båtreise skal personer under 16 år ledsages av en forelder eller verge. Barn og unge under 16 år kan reise uten foreldre på en båtreise, hvis de er en del av en gruppe med gruppeleder. Det skal være minst en gruppeleder for hver 10. person under 16 år. Gruppelederen skal sørge for overholdelse av eventuelle lokale krav vedrørende foreldremyndighet før reisen.
MiniCruise: (tur/retur med samme skip)
For MiniCruise er aldersgrensen 18 år. Personer under 18 skal ledsages av en forelder på et MiniCruise.
Barn og unge under 18 år kan reise uten foreldre på et MiniCruise under forutsetning av at barna og de unge reiser med en gruppeleder. Det skal være minst en gruppeleder for hver 10. person under 18 år.
Generelt (både båtreise og MiniCruise):
Med gruppeleder menes en person på 18 år eller eldre, som påtar seg ansvaret for personene som er under aldersgrensen.
Gruppelederen skal være registrert på samme booking som personene under aldersgrensen og reise sammen med gruppen.
Vi forbeholder oss retten til å henvise til DFDS’ ordinære aldersgrense (16 år for båtreise og 18 år for MiniCruise)
Relevante innsjekkingstider for avreisen din finner du i bekreftelses-e-posten i lokal tid. Beregn god tid til å fullføre innsjekkingsprosessen når du reiser til havnen.
Velkomstpakker
Ønsker du selv å få det lille ekstra på lugaren, eller ønsker du å overraske noen?En velkomstpakke blir levert på lugaren før avreise. Vi har flere varianter:
- 2 øl, 2 mineralvann og en pose salt snacks. Pris: 199,-
- 2 alkoholfrie øl, 2 mineralvann og en pose salt snacks. Pris: 199,-
- 2 1 flaske champagne, nøtteblanding og druer. Pris: 549,-
NB: Ring vårt kundesenter for bestilling. Når du bestiller en velkomstpakke må du opplyse om bookingnummer og hvilken pakke kit du ønsker. Bestillingen må betales med kredittkort per telefon. Ønsker du å legge ved en hilsen, er det fint om du har denne klar ved bestilling. Det hele må bestilles senest 48 timer før avreise.
Vi gjør alt vi kan for å sikre at trykksakene våre og nettsiden vår er nøyaktige. Endringer kan imidlertid oppstå til tross for våre anstrengelser. Alle avgangs- og ankomsttider og identiteten til skipene som vises i våre trykksaker, på nettsiden og på anbefalinger eller kuponger, er kun anslag og kan ikke garanteres. Alle skipene våre er gjenstand for værforhold og force majeure-hendelser.
Når du bestiller, må du gi oss et kontaktnummer (helst mobilnummeret ditt), slik at vi kan forsøke å kontakte deg i tilfelle betydelige forstyrrelser.
Alle billetter selges på reservasjonsbasis, og du må reise på bestemt dato og klokkeslett. Kommer du for sent til avgangen, har du ikke krav på refusjon eller å få tilbake penger for beløpet du betalte for turen.
Hvis du går glipp av overfarten over den engelske kanal av en eller annen grunn, kan du bytte reise gratis (avhengig av tilgjengelighet) til ruten som er rett etter den opprinnelig bestilte rutetiden. Hvis du har kjøpt en Flexi-billett, utvides dette tidsrommet til 72 timer.
Alle priser er oppgitt i DKK. Det kan tas ut DKK, NOK og EUR i båtens minibank som ligger på dekk 7. Gjeldende valuta og kredittkort aksepteres i salgsstedene om bord.
Alle DFDS-skip er utstyrt med førstehjelpsutstyr og har et førstehjelpsteam av utpekt personell. Det er ingen leger om bord DFDS-fartøy.
Sjøsyke – vår anbefaling
For DFDS er det veldig viktig at våre gjester får den best mulige opplevelsen om bord. Det vakre havet, blå himmel og den herlige sjøluften er alltid et godt utgangspunkt for en flott reiseopplevelse. Vi er imidlertid klar over at ikke alle våre passasjerer er like sjøsterke. Heldigvis kan vi gjøre noe med dette.
En enkel sjøsyketablett før avreise kan få deg til å slappe av og du kan nyte reisen til det fulle uten å føle deg dårlig. I tillegg anbefaler vi ikke at du reiser på tom mage.
I april 2022 bestemte imidlertid Danske Lægemiddelstyrelse at disse tablettene bare kan selges gjennom apotek. Dette medfører uheldigvis at DFDS, som andre danske rederier med passasjertrafikk, ikke lenger har lov til å dele ut sjøsyktabletter, hverken én og én, eller i en pakke.
Mens vi venter på en dispensasjon, anbefaler vi at du kjøper de nødvendige sjøsyktablettene på apoteket før avreise.
For ytterligere profesjonell informasjon: https://www.apotekeren.dk/medicin-og-sygepleje/haandkoebsmedicin/transportsyge
Alle DFDS-fartøy overholder de høyeste sikkerhetsstandardene og -forskriftene, inkludert de internasjonale SOLAS-kravene. Du må gjerne be om mer informasjon fra våre erfarne ansatte om bord på alle fartøyene våre. Sikkerhetsforskrifter blir kunngjort over høyttalere ved hver avgang.
Rutinemessige sikkerhetskontroller av passasjerer, bagasje og kjøretøy utføres i alle havner på grunn av en sikkerhetskodeks som ble introdusert i 2004.
Mannskapet vårt er opplært i nødprosedyrer, og hvis det mot formodning skulle oppstå en nødsituasjon, er de klare til å veilede deg gjennom sikkerhetstiltak.
Røyking, inkludert e-sigaretter, er ikke tillatt i passasjerlugarer og offentlige områder, inkludert korridorer, ganger, trapper og arkader. Røyking om bord på skipet er kun tillatt i bestemte områder som er merket med relevante skilt. En ekstra tilleggsavgift på 1500 kr gjelder for røyking i andre områder enn de som er spesifikt anvist (dette tilsvarer verdien av rengjøringstjenestene som bestilles av oss).
Å kjøre i Europa er mer enn å bare huske på å holde seg på høyre side av veien. Fra å prioritere syklister i Nederland til å montere vinterdekk i Norge – våre kjøretips hjelper deg med å være trygg på reisen din.
For mer informasjon, les kjøretipsene våre.
Prioritert ombordstigning og avstigning er kun tilgjengelig for biler (mindre enn 2,4 m høyde) på våre overfarter mellom Dover og Frankrike.
Du sjekker inn som vanlig, senest 1 time før avreise, og vil bli vist til en kjørefil for prioritert ombordstigning. De første som ankommer, er de første som kommer om bord.
Hvis du trenger å bruke heis, får du tilbud om parkering for enten prioritert avstigning eller parkeringsplass i nærheten av en heis.
Som du kanskje har hørt i media, kommer det flere endringer med hensyn til hvordan EU og UK kontrollerer sine grenseoverganger.
EES
EU introduserer European Entry Exit System (EES), et automatisert IT-system for registrering av ikke-EU-borgere som reiser for et kort opphold, hver gang de krysser de ytre grensene til europeiske land. Oppstartsdatoen vil bli annonsert. Flere detaljer finner du på det offisielle Entry/Exit System-nettstedet.
ETIAS
I fremtiden vil de fleste ikke-EU-borgere bli pålagt å ha en reisetillatelse (ETIAS) for å reise inn i de fleste europeiske land. Startdatoen er ennå ikke bekreftet. Flere detaljer finner du på den offisielle ETIAS-nettsiden.
UK Electronic Travel Authorization er et nytt krav for personer som ikke trenger visum for å komme til Storbritannia. Den gir deg tillatelse til å reise til Storbritannia, og den er elektronisk koblet til passet ditt. Den skal foreløpig tre i kraft i november 2023. Den blir imidlertid innført på rullerende basis, med EU-borgere som foreløpig ikke forventes å bli berørt før senere i 2024. Fullstendige detaljer finner du på nettstedet til UK ETA.
Vær oppmerksom på at de nye kontrollene kun påvirker våre ikke-Schengen-ruter (dvs. UK-ruter og Rosslare – Dunkerque).
DFDS forbereder seg fullt ut på innføring av disse nye tiltakene, og samarbeider med de relevante myndigheter for å sikre at vi fortsetter å frakte passasjerene våre på deres reiser uten store innvirkninger.
Vi vil informere deg om reisekravene som vil gjelde for deg, vil bli gjort kjent på bestillingstidspunktet. Vi vil kontakte deg med detaljer om eventuell oppdatert informasjon etter bestilling. Vær imidlertid oppmerksom på at det er passasjerenes eget ansvar å sikre at man har tillatelse og riktig dokumentasjon samt å ha fullført relevante formaliteter.
Kundeservice
Kundeservice
Har du spørsmål vedrørende din bestilling, kontakt kundeservice, de hjelper deg gjerne.
For mer informasjon, klikk på lenken nedenfor.
Vi er best på havet!
Vi er glade for å kunngjøre at DFDS nok en gang beholder sin tittel som Europas ledende fergeoperatør ved World Travel Awards 2024!
Denne utmerkelsen hadde ikke vært mulig uten dere, våre lojale passasjerer! Takk for at du setter pris på det arbeidet våre flotte ansatte legger ned, slik at hver reise blir like super som den neste.
Din støtte er selve grunnen til vår suksess!