ReiseinformasjoN​

Det er greit å være forberedt når man skal ut å reise. Her kan du få svar på spørsmål du måtte ha før, under og etter reisen din.​​​

Før reisen

1. Aldersgrense

Generell aldersgrense på minicruise er 20 år uten følge av foresatte/ledsager (med minicruise menes reise tur/retur med samme skip). På øvrige reiser, som f.eks. enveisreiser og hotellturer, er aldersgrensen 18 år uten følge av foresatte/ledsager. Legitimasjon kreves forevist. Alder på reisende må oppgis ved bestilling.

2. Foresatt / Ledsager

​Med foresatt / ledsager regnes voksen person i nærmeste familie som reiser i foreldres sted, og som påtar seg ansvaret for person(er) under aldersgrensen. Foresatt må være minimum 15 år eldre og registrert på samme bestilling.

3. Parkering

​Kommer du med egen bil finner du parkering ved våre terminaler. Les mer om parkering.

4. Elbil

Skal du ha med elbilen på ferie? Du kan ikke lade elbilen om bord, men m​ed et forhåndsbetalt ladekort fra CLEVER får du adgang til CLEVERs ladenettverk med mer enn 500 ladepunkt i Danmark. Med en moderne elbil kan du bruke CLEVERs ladenettverk som har hurtigoppladning med 22 kW og 50 kW. Vær oppmerksom på, at du må ha med egen kabel til mange av CLEVERs ladestasjoner. Husk å bestille ladekortet i god tid slik at det kommer fram i posten før du skal reise.
> Bestil kortet på CLEVERs hjemmeside.​​

5. Innsjekk og bagasje

På Oslo - Københavnruten er innsjekk er mellom 15.15 - 16.15.
Om bordstigning mellom 15.15 og 16:15. Siste innsjekk er kl.16:15.

Skal du ha med sykkel, må du sjekke inn via bilinnsjekk. Sykkelen blir stående på bildekk under overfarten, og sykkelen må også tas ut av skipet samme vei.

Den enkelte reisende kan fritt medbringe inntil 50 kg. reisegods pr voksen og 25 kg. pr. barn.

6. Pass og legitimasjon

Det pålegges den reisende selv å sørge for gyldige reisedokumenter, dvs. pass og visum. NB! Pga sikkerhetssjekk må ID-kort med bilde tas med (bankkort, førerkort, pass). For norske statsborgere kreves normalt ikke passfremvisning ved innreise til Danmark og Norge. Vi gjør likevel oppmerksom på at pass er det eneste gyldige legitimasjonsbevis som gjelder internasjonalt.

NB! Fra 26.11.2015 kl 08.00 ble det innført økt grensekontroll inn til Norge. Legitimasjon skal kunne fremvises ved omborstigning, samt ved ankomst i Danmark og Norge. Det er kun nasjonalitetspass som godtgjør statsborgeskap. Dette gjelder også for nordiske statsborgere. Derfor anbefaler vi alle, inkludert medreisende barn, om å medbringe pass.

Barn (under 16 år) som reiser med foreldre eller sammen med annen voksen, behøver normalt ikke vise legitimasjon i mellom de Nordiske landene, men bør som følge av økt grensekontroll medbringe pass, eller annen dokumentasjon som godtgjør relasjon til reisefølget.

For norske statsborgere kreves pass ved innreise til Storbritannia. Alle reisende må fremvise gyldig pass både ved avreise fra Norge og ved innreise til Storbritannia.

På politiets nettsider står følgende: “Vi anbefaler at du tar med pass på alle utenlandsreiser, også på reiser innenfor Schengen-området. Kun pass er gyldig som reise- og id-dokument utstedt av norske myndigheter og bekreftelse på norsk statsborgerskap. Fly- og fergeselskaper og hoteller krever ofte pass ved innsjekking.” Les mer her.

7. Billetter / reisebekreftelse

​Etter at reisen er bestilt vil du få tilsendt en reisebekreftelse / reisebevis. NB: Har du Gmail, vil bekreftelsen kunne legge seg i mappen «reklame». Vi ber deg vennligst om å kontrollere at alt er i overensstemmelse med det du har bestilt. Hvis noe avviker fra din bestilling, vennligst ta kontakt med DFDS Seaways på telefon 21 62 13 40. Ved bestilling online, sendes automatisk reisebekreftelse til oppgitte e-post adresse. Når reisen er betalt gjelder reisebekreftelsen som billett. Om bordstigningskort og eventuelle andre reisedokumenter vil bli utlevert ved innsjekk på avreisedagen. Billettene blir kun utlevert ved fremvisning av gyldig legitimasjon med bilde samt bookingnummer. Gyldig legitimasjon er førerkort, bankkort med bilde-ID og pass. Dersom du skal bo på hotell i København, vil hotellets navn og adresse stå angitt på reisebeviset. Dette er fin informasjon å ha med på reisen, og derfor er det fint å ha reisebeviset med på turen. Ved innsjekking til hotellet oppgir du bare navn og viser legitimasjon.

Under reisen

8. Reise under graviditet

​Er du gravid? Gravide kan dessverre ikke reise etter uke 36. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er lege om bord.

9. Barnesenger og barnevogner om bord

​Barnesenger kan ikke leies om bord på våre skip. Egen barneseng kan medbringes, men vi kan ikke garantere at det er plass til den på lugaren. Barnesengen skal plasseres mellom køyene og må ikke plasseres foran døren på grunn av sikkerhetsmessige hensyn. Barnevogn kan ikke medbringes inn på lugaren eller oppbevares i gangene.
Barnevogn kan medbringes og benyttes til transport rundt på skipet, men skal oppbevares i resepsjonen når den ikke er i bruk.
Sengehester kan lånes om bord. Vennligst ta kontakt med Guest Service Center, og be om ønsket antall. Disse blir deretter levert på lugaren av personalet. Vi gjør oppmerksom på at sengehester finnes i begrenset antall.

10. Veksling / uttak av penger /bruk av kort

Om bord kan du veksle danske og norske i sedler og mynt, maks kr 10 000 pr dag. Euro, dollar, sveitsiske franc, polske, pund og japanske yen i sedler er det maks kr 1000 pr dag. Du kan ta ut kontanter fra norske bankkort med VISA, MASTER-/ EUROCARD, eller andre utenlandske bankkort, maks DKK 3000. Bankkort med kun Akseptkort får ikke heve penger om bord. Henvend deg i Guest Service Centre på dekk 7 for informasjon om åpningstider.
Det kommer ingen gebyrer ved bruk av private kredittkort utstedt i EU/EØS, kun på firmakort og kort utstedt utenfor EU/EØS.

11. WIFI/ trådløst nett / Internettilgang / mobildekning

WIFI/ trådløst nett / Internettilgang / mobildekning

Du har mulighet til å bruke din mobiltelefon om bord på følgende skip:
PEARL SEAWAYS (København-Oslo)
CROWN SEAWAYS (København-Oslo)
Princess of Norway (Amsterdam-Newcastle)
King of Scandinavia (Amsterdam-Newcastle)

Telenor Maritime

Tjenesten om bord leveres av Telenor Maritime (TM). TM-nettverket overfører din samtale og datatrafikk via skipets satellittforbindelse. Nettverket åpnes når skipet er til sjøs. Hvis skipet seiler tett på kysten, kan du bli koblet til en landbasert operatør.
Når du ringer vil du måtte taste + eller 00 samt landskoden før telefonnummer. For eksempel + 47 12345678 for samtale til Norge.
Telekommunikasjon via Telenor Maritime foregår via satellitt og har egne priser. Kontakt din mobiloperatør for priser på samtaler og datatrafikk på denne tjenesten. Vi gjør oppmerksom på at dette kan være kostbart. 
Trådløst nett vil du finne over hele skipet.

Det er også anledning til å logge seg på vårt landbaserte trådløse nett ved bilinnsjekk eller i terminalen innen avgang. Her er det ingen kapasitetsbegrensning. Husk at bruk av data over mobilnettet belastes din telefonregning av din mobiloperatør.

Fra 8. januar kan du kjøpe ulike wifi-pakker tilpasset behov:
Pris* ​Oslo - København Amsterdam - Newcastle
​1 time ​40 DKK ​5 EUR
​3 timer ​65 DKK ​9 EUR
​20 timer ​120 DKK ​17 EUR
​44 timer ​200 DKK ​26 EUR

*prisene vil kunne endres på kort sikt.

Slik logger du deg på

Du velger nettverket ”DFDS-guest” og ledes automatisk til en side som tilbyr valgene i tabellen ovenfor. Heretter vil du måtte oppgi kredittkortdetaljer ved betaling for valgte pakke.

Commodoregjester

Reiser du i Commodore lugar, vil du ha gratis tilgang for en enhet om gangen. Du bytter inn en voucher fra lugaren mot nettverkskode i Guest Service Center.

Konferansegjester

Reiser du som konferansegjest, vil du også ha gratis tilgang for en enhet om gangen. Nettverkskode utleveres i konferanseavdelingen.

NB:

Internettforbindelsen går til tider over satellitt, så noe treghet og enkelte begrensninger må påregnes på kapasitetskrevende løsninger, f.eks. strømmetjenester.

12. Røyking om bord

Røyking om bord (inkludert e-sigaretter) er kun tillatt på utendørs, avgrensede/bestemte områder som er godt markert og skiltet. En bot på 1500 kr vil bli gitt dersom du røyker utenom de avgrensede områdene.

13. Ankomst i København

​Skipet ankommer København kl. 09.45. Vi gjør oppmerksom på at alle passasjerer må forlate skipet senest kl 10.00 ved ankomst til København. Seneste tidspunkt for om bord stigning ved avreise fra København er kl. 16.15. Dersom du reiser på svipptur, kan du komme om bord igjen fra kl. 11.00.

Adresse i København: DFDS Terminalen, Dampfærgevej 30, 2100 København

14. Shuttlebuss

Shuttlebuss må bestilles samtidig som du bestiller din reise.
Pris kr. 40,- pr. person t/r (barn 0-3 år gratis). Bussen vil gå direkte til Nørreport (Øster Voldgade 2c).
Merk at det ikke vil være mulig å kjøpe billett på bussen. Reisebekreftelsen gjelder som din billett på shuttlebussen.

Vær oppmerksom på at det ved skipets ankomst i København vil kunne være noe ventetid på shuttlebussene frem til siste buss 10.30.

FRA DFDS TERMINALEN i Dampfærgevej 30
mandag - søndag: løpende avganger i tidsrommet kl. 10:00 - 10:30
NB: Rullestol (kun forhåndsbestilling): Lift buss kl. 10:00

FRA NØRREPORT i Øster Voldgade 2c
mandag - søndag: Avgang: kl. 14:45, 15:15 og 15:45
NB: Rullestol (kun forhåndsbestilling): Lift buss kl. 15:15

>> Rutetabell og stoppested* [PDF]
*Med reservasjon for endringer.

Info for rullestolbrukere:

Sammenleggbare rullestoler må legges i bussens bagasjerom. Bussen har ikke rullestolheis eller plasser til rullestol i kupeen og passasjeren må være i stand til å komme seg om bord i bussen på egen hånd. Har du en ikke-sammenleggbar rullestol/rullator eller elektrisk rullestol må du bestille plass på spesialtilpasset buss. Vennligst ta kontakt med vårt Kundesenter på telefon +47 21 62 13 40 for bestilling, eller dersom du har spørsmål.

Reiser du med barnevogn:

Barnevogner og paraplyvogner må legges sammen og vil bli oppbevart i bussens bagasjerom. Det finnes ikke barneseter i bussen, som er utstyrt med setebelter. For mer informasjon ta kontakt med vårt kundesenter på tlf 21 62 13 40.

Alternativt er nærmeste S-tog stasjon i tilknytning Terminalen er Nordhavn Stasjon og Østerport stasjon, med 10-15 minutters gange fra terminalen. Å gå fra terminalen og inn til Nyhavn tar ca 45 - 60 minutter.

Busstransport til Tivoli / Axel Torv

Ønsker du busstransport fra terminalen til Rådhusplassen kan du kjøpe dette til for kr 55,- per person. Fra Axel Torv som ligger vis á vis hovedinngangen til Tivoli har du kort vei til Rådhuspladsen, Hovedbanegården og mange av våre samarbeidshoteller.

Bussene er merket med "Axeltorv (v/Tivoli)", står rett utenfor terminalen og kjører kl 10:15.

Merk at billettene IKKE kan kjøpes på bussen! Returen er KUN fra Nørreport (Øster Voldgade 2c) til terminalen med DFDS' ordinære shuttlebuss (se ovenfor). Billettene kan du forhåndsbestille når du bestiller reisen på nettet, eller du kan ta kontakt med vårt kundesenter på tlf 21 62 13 40. 

Etter reisen

15. Hittegods

​Har du glemt noe om bord? Vårt hittegods kontor for ruten Oslo – København ligger i København. Dersom du har glemt personlige eiendeler om bord kan du ringe oss i Oslo på 21621340 alle hverdager mellom 8:00 og 17:00 eller sende en mail til kundeservice@dfds.com. Dersom eiendelen er funnet kan du enten hente den på vårt billettkontor i Oslo, eller få den tilsendt i postoppkrav.
Vi gjør oppmerksom på at i henhold til norske tollbestemmelser kan vi ikke utlevere tollbelagte varer. DFDS Seaways er ikke ansvarlig for gjenglemte eller bortkomne eiendeler.
Gjenglemte ting blir oppbevart i 1 måned, og blir deretter sendt til Politiet i København.

INTERNETT BESTILLING/ BETALING

16. " Online bestilling"

Det er mulig å bestille de fleste av våre reiser til grupper på under 8 personer online. Noen hotellpakker og billetter inkl. fly med SAS på ruten Oslo - København kan på nåværende tidspunkt dessverre ikke bestilles online. Er dere flere enn 8 personer som ønsker å reise sammen, ta kontakt med oss per telefon. Betalingsinformasjon må legges inn ved bestilling online. Bookingnummer vil komme opp i skjermen når reisen er bestilt.

17. " Mine sider"

​Klikk på "logg inn".  Tast inn e-post adresse og passord og klikk logg inn.
Har du glemt passordet, kan du klikke på lenken for å resette passordet. Du vil så motta en e-post der du vil kunne lage et nytt passord.

18. Betaling på nett

​Våre betalingssider er kryptert med et digitalt sertifikat. Når VeriSign Secured logoen eller en hengelås vises kan du være trygg på at betalingsdetaljene sendes videre til og valideres av vår leverandør av kredittkortbetalingstjenester. Med Internet Explorer kan du se at dette fungerer ved at et bilde av en liten hengelås vises nede i høyre hjørne av skjermbildet ditt.
Vår betalingsleverandør Altapay håndterer alle korttransaksjoner. Alle dataoverføringer til bankene gjøres ved sikker kryptering (SSL / HTTPS). Ditt kortnummer og personlig informasjon er sikret i spesielle systemer sertifisert i henhold til kort utstedere sikkerhetsstandarder (PCI DSS)