​I år fyller DFDS 150 år

DFDS, Det Forenede Dampskibs-Selskab, ble grunnlagt i 1866. Carl Frederik Tietgen hadde en visjon om å samle mange av de danske dampskipsselskaper i ett stort, mer slagkraftig selskap.

Tietgen ved skrivebordet

Hans Petter Prior og Cornelius Peter August Koch grunnla de rederier som sammen med skip fra Det almindelige danske Dampskibsselskabs senere kom til å utgjøre hovedstammen i DFDS` flåte.
11. desember i 1866 fusjonerte de største danske dampskipsselskaper på den tiden, og trafikken startet 1. januar 1867 med 19 skip og med Koch og Prior som direktører.
Tross i verdenskriger, kriser og omveltninger har rederiet bestått.
Under ser du noen av milepælene og litt av historien for ruten Oslo - København.

1871: DFDS forbedrer forbindelsen fra København til Oslo ved å sette inn dampskipet «Aarhus» i trekantruten København – Gøteborg – Kristiania. Denne ruten ble så populær at DFDS fikk bygd hjuldamperen "Christiania" spesielt for ruten.
1875: DFDS innleder fast, direkte forbindelse mellom København og Oslo.

Dampskipet Christiania
Hjuldamperen "Christiania"

Fra og med september samme år, ble det bestemt å anløpe Gøteborg på alle seilingene for å kunne ta ekstra kullforyninger om bord. Overfarten med Christiania tok 21. timer. 
Passasjerene som seilte, opplevde en "kraftig" standardhevning med madrasser i 2.klasse. «Christiania» var viden kjent for sin komfort, og tegningene av skipet dannet grunnlag for det første danske kongeskipet «Dannebrog».
På første klasse hadde skipet herresalong med skinnmøbler og damesalongen, «palmehaven», hadde chaiselonger importert fra Frankrike. Løveføtter og utskjæringer var dekket av bladgull. Overklasseskipet hadde også levende musikk og spisesalong. En enkeltreise med køye på 1. klasse kostet 28,- inkl. køye. Tur/retur på 1. klasse kostet 42,- (18,- på 2. klasse. Dekksplass kr 7,-).
I 1893 ble den tatt ut av trafikk.

Luksus på 1. klasseLuksus på 1. klasse i "Spisesalongen" på "Dronning Maud" i 1906.
Marco Polo - dagens a la carte restaurant "Marco Polo" - dagens a la carte restaurant på Københavnbåten.

Mat om bord på 1800- og 1900 tallet
Forpleining anno 1866 gikk ut på at passasjerene på 3. klasse hadde med seg egen tallerken, kopp og bestikk.
Det ble servert kavring, grøt, flesk, saltet kjøtt, velling og øl i store mengder.
Gjestene på 1990 tallet slapp å ha med dekketøy selv. Buffeen var et overflødighetshorn av mat – langt fra «less is more». Maten skulle være anrettet med store mengder pynt, og alt skulle være garnert med smør og majones.
Buffe på 1990 tallet

1898:
Dampskipet «M.G. Melchior» blir satt inn på ruten Stettin – København – Oslo sammen med «C. P.A, Koch». 1906: Ved 40-års jubileet i 1906 seiler de nye skipene s/s Dronning Maud og s/s Kong Haakon på Stettin – København – Oslo. Begge skip hadde etter datidens forhold særdeles stor passasjerkomfort.
1917-1919: DFDS oppfører eiendommen Karl Johans gate 1 i Oslo.
1937: Ruten Stettin-København-Oslo deles i to, og det første kombinerte bil- og passasjerskip, m/s Kronprins Olav settes inn på Oslo – København ruten. Skipet ble beslaglagt av tyskere under andre verdenskrig, og endte opp som lasarettskip.
m/s Kronprins Olav
m/s Kronprins Olav
Kong Haakon på kaia i OsloMye folk på kaia i Oslo ved avgang med s/s Kong Haakon
1952: Antall motorskip er 43, og overstiger for første gang antall dampskip som er 36.
1957: M/S Prinsesse Margrethe innsettes på Oslo - København
1961: M/s KONG OLAV V settes inn på Oslo - København.

Tax free på Prinsesse Margrethe
Shopping på m/s Prinsesse Margrethe på -50/-60 tallet
Shopping i dag
Shopping om bord er fremdeles populært i dag

1967: Malteserkorset, som har vært med siden starten i 1866, introduseres på alle skipsskorsteiner fra 1. januar.
1972: DFDS skipene males hvite og får «DFDS Seaways» malt på siden.
Skorstein med malteserkorset
Med malteserkorset malt på skorsteinen

1983: DFDS revolusjonerte fergetrafikken med cruisefergen ms Scandinavia, som var den første "mega-ferge", dvs. 1600 passasjerer og 400 biler.
1990: Queen of Scandinavia kom inn på ruten. Skipet hadde en kapasitet på 2000 passasjerer og 400 biler.
1994: Crown of Scandinavia innføres på Oslo - København.
2001: Pearl of Scandinavia ble satt inn på København/Helsingborg-Oslo ruten. Begge skipene har blitt renovert flere ganger, og vinteren 2014 ble de renovert for flere titalls millioner.
2004: Etter å ha vært på Kvæsthusbroen, ble terminalen i København i september 2004 flyttet til Dampfærgevej 30. 2011: Skipene blir malt med blått skrog, som blir remalt i en mørkere versjon i 2016.

 

Pearl Seaways

Bakgrunnet for bruk av malteserkorset i logo

Helt siden den ble innført i 1866, har logoen til DFDS vært et hvitt kors på blå bakgrunn i ulike utførelser som brukes i forbindelse med firmanavn.
DFDS 'hus flagg ", som det kalles i det nautiske språket, har vært uendret siden grunnleggelsen av DFDS. Den hvite korset ble først sett i bruk i 1862. Hva som gjorde at grunnleggerne valgte det hvite korset på blå bakgrunn fra Koch & Henderson flagg, i stedet for Prior, eller en av de andre partnerens flagg, er usikkert. Etter den danske nederlaget i krigen i 1864, så Tietgen antagelig en form for nasjonal symbolikk i dette korset på grunn av sin likhet med det hvite korset på det danske flagget. 
Den første synlige bevis på bruk av hvitt kryss er et maleri av kunstneren Carl Neumann. Maleriet viser Koch & Henderson og den generelle danske Dampskibsselskab flåten som ble samlet i København i 1862, fire år før grunnleggelsen av DFDS. I maleriet, er det hvite korset tydelig vist på en blå bakgrunn.
Den nåværende logoen ble designet og introdusert i 2016.

Pearl Seaways